Gemengde stopcontacten (met en zonder aarding) op 1 circuit

Vragen omtrent de praktische uitvoering van huishoudelijke elektrische installaties
Post Reply
fabianvanfallada
Rank 1
Rank 1
Posts: 2
Joined: Thu Oct 05, 2017 1:15 pm

Gemengde stopcontacten (met en zonder aarding) op 1 circuit

Post by fabianvanfallada »

Ik heb een oudere installatie met een paar stopcontacten zonder aarding.
Deze staan in de slaapkamer aan een buitenmuur en kan (bijna) onmogelijk een aarding naar deze stopcontacten brengen.
Nu wil ik op hetzelfde kring 4 stopcontacten bijplaatsen met aarding in de slaapkamer (binnenmuur).

Mijn vraag :
1- mag ik stopcontacten met aarding bijplaatsen op een kring waar stopcontacten staan zonder aarding?
2- Indien ja, moet ik dan de oudere stopcontacten vervangen en ze voorzien van aarding (moeilijk) of mag ik ze laten staan?
3- Voor deze aanpassing moet hier een herkeuring voor voorzien?

Groetjes

Tony_89
Rank 7
Rank 7
Posts: 18
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:57 pm

Re: Gemengde stopcontacten (met en zonder aarding) op 1 circuit

Post by Tony_89 »

Hello fabianvanfallada,

1: Installaties van voor 1 oktober 1981 vallen onder de oude regelgeving waar het niet verplicht was om op elk stopcontact een aarding te voorzien. Wanneer je vandaag daar een toestel op aansluit dat geen aarding vereist, bijvoorbeeld een dubbel geïsoleerd toestel (te herkennen aan het vierkant in vierkant symbool) is er geen probleem. Sluit je echter een apparaat aan dat wel een aarding vereist dien je wel een aarding te voorzien. In het slechtste geval kan je in opbouw een aparte aardgeleider bij plaatsen en deze op de aardingspennen van het stopcontact aan te sluiten.

2: Zelfde antwoord als boven, indien de stopcontacten geen aardingspennen hebben vervang je deze. Als is het voor uw eigen veiligheid.

3: Neen, dit is geen zware uitbreiding van uw installatie. Respecteer wel het maximum van 8 stopcontacten per kring.

Samengevat: voor uw en uw medebewoners eigen veiligheid voorzie een aarding indien je toestellen aansluit die een aarding voorzien. Een kleine investering...

Succes,

Tony

fabianvanfallada
Rank 1
Rank 1
Posts: 2
Joined: Thu Oct 05, 2017 1:15 pm

Re: Gemengde stopcontacten (met en zonder aarding) op 1 circuit

Post by fabianvanfallada »

Dag Tony,

bedankt het antwoord op mijn vragen.

Wat bedoel je met maximum 8 stopcontacten per kring?
In het appartement van mijn dochter zijn er kringen waar er 12 stopcontacten staan? Is dat dan wel conform het AREI?

Groetjes,

Tony_89
Rank 7
Rank 7
Posts: 18
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:57 pm

Re: Gemengde stopcontacten (met en zonder aarding) op 1 circuit

Post by Tony_89 »

Goedemorgen DirkVelm,

Dat kan perfect:

Ik veronderstel dat er verschillende punten zijn waar meervoudige stopcontacten onder één afdekplaat staan? Deze tellen voor het AREI als één stopcontact :idea:

Niko heeft afdekplaten tot 5 stopcontacten, je kan dus stellen dat je makkelijk 40 stopcontacten per kring kan zetten en toch conform het AREI zijn. Uiteraard dient alles afgezekerd te worden op 20A... je kan dus geen 40 frietketels tegelijk insteken (enfin dat kan wel, maar je kan ze niet gelijktijdig opzetten) :lol:

Groetjes,

Tony

Post Reply