Hoofdbord bestaande uit 2 kasten naast elkaar

Vragen omtrent de praktische uitvoering van huishoudelijke elektrische installaties
Post Reply
Yamaki
Rank 3
Rank 3
Posts: 8
Joined: Mon Nov 27, 2017 5:00 pm

Hoofdbord bestaande uit 2 kasten naast elkaar

Post by Yamaki »

Oorspronkelijk bestond het hoofdbord van mijn installatie uit 1 kast met 2 rails.
Daar de ik de installatie heb uitgebreid en het aantal beschikbare plaatsen in de kast niet volstond heb ik een 2e kast bijgeplaatst, zij aan zij met de eerste kast.
Mag ik bij het tekenen van het enkel polig schema dit als 1 kast beschouwen of als 2?.

User avatar
Auxilium Vobis
Moderator
Moderator
Posts: 19
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:15 pm

Re: Hoofdbord bestaande uit 2 kasten naast elkaar

Post by Auxilium Vobis »

Hallo Yamaki,

Normaal wordt er schematisch vertrokken van de bestaande kast, vanuit deze kast geef je aan een leiding te hebben voorzien naar de tweede kast.

Je mag beide borden op hetzelfde schema of op een andere pagina zetten zolang het maar duidelijk is dat het twee borden zijn en op welke manier deze verbonden zijn, denk hierbij aan het kabeltype,sectie, aantal geleiders en plaatstinswijze.

Je kan dit ongeveer zo doen:

Code: Select all

 
           KAST 1                                       KAST 2
  ****|*****|*****|*****|-----------------------****|*****|*****|*****
                                    XVB 5x10mm²

Als de bestaande kast reeds gekeurd is (en je hebt dus ook het schema) kan je het symbool "Bestaande installatie" gebruiken en zo vertrekken naar de tweede kast middels alle bovenstaande informatie aangeduid is.

Met vriendelijke groeten,

AV

Yamaki
Rank 3
Rank 3
Posts: 8
Joined: Mon Nov 27, 2017 5:00 pm

Re: Hoofdbord bestaande uit 2 kasten naast elkaar

Post by Yamaki »

Bedankt voor de snelle reactie.
Daar de 2 kasten naast elkaar staan en de tweede eigenlijk een uitbreiding is van de eerste heb ik er ook geen schakelaar of zekering tussen geplaatst maar rechtstreeks verbonden. Is dit OK?, mijns inziens wel maar je weet maar nooit bij de keuring.

User avatar
Auxilium Vobis
Moderator
Moderator
Posts: 19
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:15 pm

Re: Hoofdbord bestaande uit 2 kasten naast elkaar

Post by Auxilium Vobis »

Hallo Yamaki,
...maar rechtstreeks verbonden
Ik weet niet precies hoe je deze hebt aangesloten maar je bent wel verplicht een nieuwe automaat te plaatsen in de bestaande kast en vandaar naar de nieuwe kast te gaan. De nieuwe automaat in de eerste kast dient uiteraard ook achter een differentieel te staan.

Je mag, maar het moet niet in de nieuwe kast ook nog een differentieel/automaat plaatsen.

Nu, aan de andere kant zien controleurs 2 kasten die echt zij-aan-zij ook wel als 1 grote kast en dan is het verhaal anders... doch als het duidelijk een oude en nieuwe kast betreft (uitbreiding / als ze wat uit elkaar staan) zou ik op veilig spelen.

Veel succes.

Met vriendelijke groeten,

AV

Yamaki
Rank 3
Rank 3
Posts: 8
Joined: Mon Nov 27, 2017 5:00 pm

Re: Hoofdbord bestaande uit 2 kasten naast elkaar

Post by Yamaki »

Goede morgen Auxilium,
Zoals je op de foto in bijlage kan zien staan ze letterlijk zij aan zij.
Doorverbinding vanaf (na) hoofd differentieel naar 2e kast dmv VOB 6mm.
Ik zie het als één kast, vraag is hoe ziet een keurder dit?.
Attachments
WP_20171130_small.jpg
WP_20171130_small.jpg (141.54 KiB) Viewed 18686 times

User avatar
Auxilium Vobis
Moderator
Moderator
Posts: 19
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:15 pm

Re: Hoofdbord bestaande uit 2 kasten naast elkaar

Post by Auxilium Vobis »

Hallo Yamaki,

Persoonlijk lijkt me dit in orde (netjes opgebouwd trouwens), gezien de verbindingskabel nergens naar buiten komt en achter de hoofddiff en automaat staat.

Muggenzifterij die zou kunnen, afhankelijk van wie je voor je hebt:

- Twee kasten verbinden dient met XVB (of VOB in buis)
- De tweede kast is een uitbreiding en niet initieel een onderdeel van de eerste reeds gekeurde installatie, dus te beschouwen zoals eerst uitgelegd

Alles op de keeper, ik zou het proberen, aan de andere kant, één extra automaat is mogelijks goedkoper dan een herkeuring ;)

Tenslote: 6mm² = 40A (is dit correct in jouw geval?)

Graag hoor ik van je hoe het afgelopen is, dit topic zal zeker ook anderen kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

AV

Yamaki
Rank 3
Rank 3
Posts: 8
Joined: Mon Nov 27, 2017 5:00 pm

Re: Hoofdbord bestaande uit 2 kasten naast elkaar

Post by Yamaki »

Hey Auxilium,
Ondertussen is de installatie gekeurd zonder problemen.
Het plan zoals ik heb voorgesteld nl. de 2 kasten als één bord was ok.
De 2 kasten zijn onderling doorverbonden met VOB 10mm², aarding met 16mm². De doorverbinding is gemaakt via de standaard doorvoeren voorzien in de (Vynckier) kasten.

Ik heb de plannen geplaatst onder:
AREI-RGIE Forumoverzicht - Nederlands - Tekenen - Symbolen en tekenprogramma's - QElectroTech

Groetjes,
Yamaki

User avatar
Auxilium Vobis
Moderator
Moderator
Posts: 19
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:15 pm

Re: Hoofdbord bestaande uit 2 kasten naast elkaar

Post by Auxilium Vobis »

Hallo Yamaki,

Bedankt om afloop op dit topic te delen, dit is zeer handig om te weten :idea:

Veel plezier met je nieuwe en vooral gekeurde installatie.

Met vriendelijke groeten,

AV

Post Reply