Eendraadschema, eerste schets, opmerkingen?!

Hulp bij het opstellen van het ééndraadschema, situatieschets of andere administratie
Post Reply
gofferje
Rank 1
Rank 1
Posts: 3
Joined: Wed Feb 07, 2018 3:13 pm

Eendraadschema, eerste schets, opmerkingen?!

Post by gofferje »

Allen,

Binnenkort start de bouw van onze woning. De elektra ga ik (deels) zelf doen.
Daarom heb ik alvast een aanzet gemaakt voor een eendraadschema. De aansluiting is 3x25A.
Hieronder de eerste schets. Graag jullie adviezen en commentaar!

bedankt!

David.
1_waalre_lodge_-_29.png
1_waalre_lodge_-_29.png (31.28 KiB) Viewed 13086 times

Tony_89
Rank 7
Rank 7
Posts: 18
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:57 pm

Re: Eendraadschema, eerste schets, opmerkingen?!

Post by Tony_89 »

Hallo gofferje,

Top dat je de uitdaging aangaat er zelf in te vliegen. 't zal je een hoop geld besparen :D

Een eerste snelle blik:

- Je bent de verplichte 300mA hoofddifferentieel vergeten net na je hoofdschakelaar
- Ik zou, met uitzondering van de zonnepanelen, de 4 diffs van 30mA vervangen door algemene 1 diff van 30mA (die je na deze van 300mA zet - in serie dus) > spaart je 3 diffs uit... wat je nu doet kan maar biedt geen meerwaarde enkel een meerkost
- Je hebt overal automaten van 16A gezet. Behalve voor verlichting zou ik 20A zetten (4600W) en dus kabels van 2.5mm², voor de verlichting 16A (3680W) en je hiervoor mag je dan kabels van 1.5mm² gebruiken.

zie hier ook de AREI regels voor gemengde kringen = licht + stopcontacten

Succes

Tony

gofferje
Rank 1
Rank 1
Posts: 3
Joined: Wed Feb 07, 2018 3:13 pm

Re: Eendraadschema, eerste schets, opmerkingen?!

Post by gofferje »

Hoi Tony,

Dank je wel voor je snelle reactie! Ik was vergeten te vertellen dat het een nederlandse installatie betreft, sorry daarvoor, daar gelden weer net wat andere regeltjes (NEN1010 ipv AREI):
- Geen diff van 300mA toegestaan, alles 30mA
- Max 4 automaten achter 1 differentieel
- Geen 2P automaten achter een 4P differentieel
- Hoofdschakelaar verplicht (geldt dat ook voor AREI?)
Ik twijfel of de hoofdaansluiting van 3x25A zwaar genoeg zal zijn: wat denken jullie?

bedankt nogmaals, alle opmerkingen welkom (het is mijn eerste eendraadschema, dus vergeef me fouten hierin en corrigeer me vooral!)

Tony_89
Rank 7
Rank 7
Posts: 18
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:57 pm

Re: Eendraadschema, eerste schets, opmerkingen?!

Post by Tony_89 »

Hallo gofferje,

Ja, dat verandert de zaak uiteraard :lol:

Ik heb geen enkele ervaring met NEN1010, ik vrees dus dat ik je daarmee niet kan helpen.

1. Ja een hoofdschakelaar is ook verplicht in België, doorgaans zit deze in de verzegelde meterkast
2. 25A x 230V = 5750W x 3 = MAX 17250W (arbeidsfactor niet in rekening gebracht, praktijk is dus wat minder)

Of dit genoeg is? Dit kan je makkelijk aan de hand van een vermogenstabel berekenen, er staat op deze site een volledig voorbeeld uitgewerkt inclusief een nulstroom calculator (leuk om weten vind ik)

Ik hoop in ieder geval dat andere bezoekers het NEN1010 beter machtig zijn dan ik :oops:

Succes

Tony

gofferje
Rank 1
Rank 1
Posts: 3
Joined: Wed Feb 07, 2018 3:13 pm

Re: Eendraadschema, eerste schets, opmerkingen?!

Post by gofferje »

Dank je!

CityBird
New user
New user
Posts: 1
Joined: Sat Feb 10, 2018 11:58 am

Re: Eendraadschema, eerste schets, opmerkingen?!

Post by CityBird »

Enige nuances wat die hoofdschakelaar in Belgie betreft.

Een hoofdschakelaar is verplicht maar een automaat of aardlekschakelaar mag de rol vervullen als deze hiervoor geschikt is. Je gaat daarom zelden zo'n ding zien omdat de hoofdaardlekschakelaar ook een geldige hoofdschakelaar is.

Post Reply