Domotica op het ééndraadsschema

Upload hier uw schema's om zo anderen te helpen
Forum rules
Bescherm uw privacy door alle persoonlijke gegevens op uw schema te verwijderen.
Post Reply
blue curacao
Rank 1
Rank 1
Posts: 3
Joined: Thu Aug 31, 2017 2:58 pm

Domotica op het ééndraadsschema

Post by blue curacao »

Hallo,

Zou er iemand zijn ééndraadsschema willen oploaden waarop domotica op staat? Ik ga Niko Home Control gebruiken.

Je mag het me ook PM'en als je wil.

Wij zouden erg op prijs stellen :D

Blue
Last edited by blue curacao on Thu Aug 31, 2017 10:52 pm, edited 1 time in total.

Tony_89
Rank 7
Rank 7
Posts: 18
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:57 pm

Re: Domotica op het ééndraadsschema

Post by Tony_89 »

Zou er iemand zijn ééndraadsschema willen oploaden waarop domotica op staat?
Het is niet nodig om stuurspanning-circuits (bus, zeer lage veiligheidsspanning <=24V) op het ééndraadsschema te zetten (net zomin als TV-coax of UTP-kabels), in praktijk wil dat zeggen dat je drukknoppen niet op het ééndraadsschema geplaatst hoeven te worden.

Wat je wel op je schema moet zetten zijn alle elementen die op of met 230V werken. Dit zijn dus de voedingsblok die de stuurspanning levert, dimmers, schakelaars etc...

Je kan gewoon een blokje tekenen en daarin de naam van het element noteren, bv. dimmer en daaraan dan de lampen. Er zijn hiervoor in het AREI geen symbolen gedefinieerd.

Trouwens, op de webiste van Niko kan je de CAD-bibliotheek downloaden van deze Home Control elementen.

Hopelijk kan dit je ook helpen

Groetjes,

Tony

blue curacao
Rank 1
Rank 1
Posts: 3
Joined: Thu Aug 31, 2017 2:58 pm

Re: Domotica op het ééndraadsschema

Post by blue curacao »

Hallo Tony,

Super, lijkt me uiteindelijk wel logisch. Bedankt voor de link naar Niko, nu nog in Visio krijgen :oops:

Maar hoe met het situatieschema?

Blue

Tony_89
Rank 7
Rank 7
Posts: 18
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:57 pm

Re: Domotica op het ééndraadsschema

Post by Tony_89 »

Maar hoe met het situatieschema?
Schakelaars gewoon op het situatieschema zetten, dat is uiteindelijk voor je eigen ook makkelijker later.

Zelf heb ik daar ook de TV, telefoon, luidsprekers en dergelijke opgezet.

Groetjes,

Tony

Post Reply