Tekst schaalt niet correct mee met de symbolen

Vragen betreffende symbolen en het tekenen in Visio
Post Reply
User avatar
Auxilium Vobis
Moderator
Moderator
Posts: 19
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:15 pm

Tekst schaalt niet correct mee met de symbolen

Post by Auxilium Vobis »

[UPDATE: Scroll verder voor een betere oplossing]

Hallo,

Onlangs ontving ik een interessant probleem van een gebruiker.

Zoals je in onderstaande afbeelding kan zien zijn de tekstuele elementen van de symbolen zeer groot en schalen ze niet correct mee.

Dit probleem doet zich normaal niet voor wanneer u van een nieuw document begint maar kan optreden als u vertrek van bestaande sjablonen (templates)

Het is echter makkelijk aan te passen, in de volgende stappen toon ik hoe:

1. Zonder iets te selecteren, klik op de linkermuis knop ergens in het document (zie afbeelding hieronder)
2. In het contextmenu dat zich opent klik “Toon ShapeSheet”
3. De ShapeSheet opent zich nu...

tekst_schaling_visio_1.jpg
tekst_schaling_visio_1.jpg (18.69 KiB) Viewed 13761 times

4. In de “Pagina eigenschappen” zie je bijvoorbeeld volgende staan:

- PageScale: 2 cm
- DrawingScale: 1000 mm

tekst_schaling_visio_2.jpg
tekst_schaling_visio_2.jpg (14.83 KiB) Viewed 13761 times

5. Pas deze waarden aan zodat de verhouding één op één is. Bijvoorbeeld:

- PageScale: 2cm
- DrawingScale: 2cm

Of eender welke andere waarde voor jou het best past... Als voorbeeld geef ik hieronder de standaardwaarden van een nieuw document in Visio 2013:

tekst_schaling_visio_3.jpg
tekst_schaling_visio_3.jpg (51.85 KiB) Viewed 13761 times

Ik hoop dat deze informatie kan helpen.

Success

AV

pieter
New user
New user
Posts: 1
Joined: Sun Apr 19, 2020 12:21 pm

Re: Tekst schaalt niet correct mee met de symbolen

Post by pieter »

Beste,

Ik heb Visio professional 2019 en ook daar komt dit probleem in voor, ondermeer voor de symbolen van Motor, waterdicht stopcontact, ...
Ik heb uw tip van hierboven toegepast (-> staat niet meer bij rechtermuisklik, maar via zoeken kon ik het terugvinden).

Als ik daar de waardes gelijk invul (bvb 2 cm) dan veranderd de schaal van mijn pagina en wordt een deel van het grondplan afgekapt.
Dit is dus geen oplossing voor versie 2019. Kan u mij hierbij verder op weg helpen aub?
Ik heb 3 printscreens maar kan ze niet via bijlage toevoegen omdat het te groot is (951 kb?).
Kan ik de bijlages eventueel via mail doorsturen?

User avatar
ShadowHunter
Site Admin
Site Admin
Posts: 69
Joined: Wed Jun 14, 2017 12:32 am
Location: België
Contact:

Re: Tekst schaalt niet correct mee met de symbolen

Post by ShadowHunter »

Hallo Pieter,

Ik bekijk het graag even voor je.IK PM je mijn email.

M.vr.gr.

ShadowHunter

User avatar
Auxilium Vobis
Moderator
Moderator
Posts: 19
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:15 pm

Re: Tekst schaalt niet correct mee met de symbolen

Post by Auxilium Vobis »

Hallo Pieter,

Bedankt voor het aanleveren van je schema en bedankt voor je geduld.

Oorzaak:

- Je document is niet 1:1 geschaald maar 1:50 (pagina-afmetingen: 42.05m x 29.7m)

Probleem:

Om meteen met de deur in huis te vallen, het probleem zit hem in de symbolen...
  • Visio heeft verschillende opvattingen voor het schalen, zo schalen bijvoorbeeld tekstgrootte en lijndikte niet mee
  • Logisch want we willen dat de tekst leesbaar blijft ook al is de tekening op schaal (bv. 12pt tekst geschaald 1:50 is onleesbaar klein)
  • De tekst in de Visio AREI-symbolen wordt daarom geschaald aan de hand van een formule in de shapesheet van het tekstelement
Bijvoorbeeld:

Code: Select all

8 pt*Height/0.4 cm 
Omdat jou document op schaal 1:50 is wordt de waarde van de hoogte "Height" van het symbool meegeschaald van 6mm naar nu 300mm. Als je dit in de formule ingeeft krijgt je een tekst van 600pt... dit is enorm!
  • In Visio heb je gelukkig de tekenschaal en schaal van de pagina
  • De formule voor het schalen van de tekst moet dus wat slimmer worden gemaakt en compenseren voor dit schalen
Dit kan gelukkig éénvoudig en de slimmere formule ziet er zo uit:

Code: Select all

8 pt*ThePage!PageScale/ThePage!DrawingScale*Height/0.4 cm
Oplossing:

Okay, dat was een hele hoop blabla, hoe moet je dit nu doen? Ik ga de motor in "Verbruikstoestellen" als voorbeeld nemen.

1. Dit moet gebeuren voor alle symbolen met tekst (bv. motor, kWh-teller, koelkast, diepvriezer...)
2. In linker "shape" pane klik rechts op "Verbruikstoestellen" > "Edit Stencil" > Een oranje sterretje toont nu dat je aanpassingen kan maken
3. Selecteer het motorsymbool > rechts klik > "Edit Master" > "Edit Master Shape"
4. Nu opent zich een nieuw scherm met enkel het motorsymbool
5. Klik op het symbool zodat het geselecteerd is
6. Rechts klik op het symbool > Group > Ungroup
7. Selecteer nu enkel de tekst, in dit voorbeeld "M" > rechts klik > "Show ShapeSheet"
8. Scroll naar beneden tot je aan de rij "Character" komt

Originele formule
Originele formule

9. Noteer de teksthoogte (in dit voorbeeld 8pt) en de noemer van de breuk (in dit voorbeeld 0.4cm)
10. Pas de formule aan naar: 8 pt*ThePage!PageScale/ThePage!DrawingScale*Height/0.4 cm

Aangepaste forumule
Aangepaste forumule

11. Wanneer de tekst blauw kleurt kan je het "ShapeSheet" venster sluiten
12. Selecteer nu alle elementen van het symbool (CTRL-A) > rechts klik > Group > Group
13. In de "Developer" tab * > "Protection" > Check "Aspect Ratio"

Behoud de verhoudingen bij het schalen
Behoud de verhoudingen bij het schalen

14. Sluit het venster > Update (of save)

Klaar :D

* Als je de "Developer" tab niet ziet: File > Options > Customize Ribbon under Main Tabs > check "Developer"

Hopelijk zijn alle stappen duidelijk, laat gerust een berichtje achter mocht je nog problemen ondervinden.

Veel tekenplezier.

AV

victor
Rank 1
Rank 1
Posts: 3
Joined: Sun Apr 26, 2020 11:41 pm

Re: Tekst schaalt niet correct mee met de symbolen

Post by victor »

Ik heb een vergelijkbaar scaling probleem als ik aan een bestaande shape een aantal lijnen wil toevoegen.
Ik wil bv een trekwisselschakelaar maken op basis van de shape van een gewone wisselschakelaar.
De toegevoegde lijnen worden bij het plaatsen op de 1:50e tekening plots punten in d linke benedenhoek.

User avatar
Auxilium Vobis
Moderator
Moderator
Posts: 19
Joined: Sun Aug 20, 2017 9:15 pm

Re: Tekst schaalt niet correct mee met de symbolen

Post by Auxilium Vobis »

Hallo Victor,

Als je me een Visio-bestand stuurt met daarop het probleem wil ik het graag even bekijken.

Ik PM je mijn gegevens.

Groetjes,

AV

Post Reply