Symbolen veranderen bij het dupliceren inkscape.

Vragen betreffende symbolen en het tekenen met SVG in bijvoorbeeld Inkscape
Post Reply
planetx
New user
New user
Posts: 1
Joined: Thu Dec 03, 2020 7:21 pm

Symbolen veranderen bij het dupliceren inkscape.

Post by planetx »

Beste,

Ik importeer de symbolen in inkscape, als ik ze dupliceer bv een drukknop wordt hij zwart gevuld. is dit een instelling bij mij of weet iemand daar raad mee? Als ik een stopcontact importeer veranderd het sowieso in een halfrond zwart maantje.

User avatar
ShadowHunter
Site Admin
Site Admin
Posts: 69
Joined: Wed Jun 14, 2017 12:32 am
Location: België
Contact:

Re: Symbolen veranderen bij het dupliceren inkscape.

Post by ShadowHunter »

Hallo planetx,

Bedankt voor je berichtje, ik kijk het vanavond even na.

Kan je me alvast informeren welke versie van Inkscape je gebruikt en of je werkt op PC of MAC.

M.vr.gr.

ShadowHunter

User avatar
ShadowHunter
Site Admin
Site Admin
Posts: 69
Joined: Wed Jun 14, 2017 12:32 am
Location: België
Contact:

Re: Symbolen veranderen bij het dupliceren inkscape.

Post by ShadowHunter »

Hallo planetx,

Excuses voor de vertraging.

Ik heb enkele tests uitgevoerd, helaas wel op PC, met Inkscape versie 1.0.1 (3bc2e813f5, 2020-09-07) maar kon helaas het beschreven gedrag niet reproduceren.

Ik heb volgende stappen uitgevoerd:

- Open de folder met alle SVG-symbolen
- Sleep (drag en drop) een symbool (stopcontact, wisselschakelaar) op het werkblad
- In de "input" dialoog heb ik niets aangepast ("Include SVG image as editable object(s) in the current file, op 96D DPI, image rendering mode "None(Auto)) >> symbolen verschijnen normaal
- Copy paste deze symbolen verschillende malen op het werkblad >> symbolen verschijnen normaal (niet ingekleurd)

Vervolgens heb ik alle andere import opties gebruikt maar ook hier blijven de symbolen normaal verschijnen, ook na het kopiëren.

Ik heb niet meteen een instelling gevonden die hier verantwoordelijk voor kan zijn. Het is sowieso al niet eenvoudig om een gesloten pad in the kleuren in Inkscape dus ik moet eerlijk zeggen dat ik hier voor een raadsel sta en enkel kan bedenken dat het een issue is in de mac versie.

Ik kan enkel aanraden telkens de shape te importeren ipv te kopiëren. Mocht ik alsnog een oplossing vinden deel ik deze graag op het forum.

Alvast veel succes met je project en fijne feestdagen.

M.vr.gr.

ShadowHunter

Tom2021
Rank 1
Rank 1
Posts: 2
Joined: Tue Mar 02, 2021 9:02 pm

Re: Symbolen veranderen bij het dupliceren inkscape.

Post by Tom2021 »

Ik kon het als volgt reproduceren:

importeer een schakelaar (bv. dubbelpolig)
Importeer dan de thermostaat
importeer opnieuw een schakelaar

de tweede schakelaar wordt als ingekleurd getoond. Als je het document opslaat en opnieuw inlaadt zijn alle schakelaars zwart ingekleurd.

De reden lijkt me een clash te zijn met de styling classes die gebruikt worden. Dezelfde class names worden gebruikt in alle SVG icoontjes, maar de styles verschillen tussen de icoontjes. "st1" bevat geen fill style voor schakelaars, maar wel voor de thermostaat. Eenmaal de fillstyle gezet is verdwijnt die blijkbaar nooit meer, ook niet als je na de thermostaat andere symbolen importeert.

Ik heb er op dit moment rondgewerkt door de styles in het thermostaat icoon te hernoemen (st1-thermostaat, st2-thermostaat en st3-thermostaat) in een tekst editor. Op die manier is er geen stijlverwarring in Inkscape. Misschien zijn er nog andere symbolen die daar last van hebben, maar dat zal ik pas merken als ik die importeer :)

User avatar
ShadowHunter
Site Admin
Site Admin
Posts: 69
Joined: Wed Jun 14, 2017 12:32 am
Location: België
Contact:

Re: Symbolen veranderen bij het dupliceren inkscape.

Post by ShadowHunter »

Hallo Tom,

Erg bedankt voor het uitgebreide onderzoek en rapportage van uw bevindingen.

Dit zou inderdaad wel ééns de oorzaak kunnen zijn, ik ga sowieso de CSS-classen aanpassen (gemeenschappelijke groeperen en unieke aanmaken waar nodig)

Ik post mijn bevindingen en vooruitgang hier op de het forum.

Nogmaals erg bedankt Tom om me hier attent op te maken.

Veel succes met je project.

M.vr.gr.

ShadowHunter

WimTekenaar
New user
New user
Posts: 1
Joined: Mon Nov 01, 2021 11:10 am

Re: Symbolen veranderen bij het dupliceren inkscape.

Post by WimTekenaar »

Hallo,
Ik heb ook last van dit probleem wanneer ik verschillende symbolen importeer in Inkscape (Mac, versie 1.1).
Work-around is inderdaad de namen van de styles in de individuele svg files aan te passen zodat deze uniek zijn, maar dit is vrij veel werk als je veel symbolen wil gebruiken.
Ik weet niet of er een eenvoudigere manier is om dit aan te passen voor alles in één keer?
Alvast bedankt voor dit mooie initiatief!

Post Reply