Vermogenschakelaar + flexcab

Vragen omtrent de praktische uitvoering van huishoudelijke elektrische installaties
Post Reply
wally999
Rank 2
Rank 2
Posts: 5
Joined: Wed May 12, 2021 12:03 pm

Vermogenschakelaar + flexcab

Post by wally999 »

Ben bezig met volledige vernieuwing van elektrische installatie.
De leverancier van het materiaal voorziet een vermogenschakelaar. Is deze verplicht? Waartoe dient deze? Hoe en waar plaatsen en aansluiten?
Mag een flexcab zonder enige verdere bescherming in de kruipruimte gelegd worden?

User avatar
ShadowHunter
Site Admin
Site Admin
Posts: 69
Joined: Wed Jun 14, 2017 12:32 am
Location: België
Contact:

Re: Vermogenschakelaar + flexcab

Post by ShadowHunter »

Hallo wally999,

Bedankt voor je vraag.

Een bijkomende vermogensschakelaar (lastscheider) is niet verplicht, in je verzegelde meterkast staat reeds een hoofdschakelaar (automaat). Ook je hoofddifferentieel zou kunnen dubbelen als vermogensschakelaar mocht je je installatie spanningsloos willen zetten.

Bedoel je met flexcab een preflex met VOB-draad? Dat mag niet, zo'n preflex dient ingewerkt te worden. Ik zou XVB gebruiken eventueel in slagvaste preflex (grijze) voor extra mechanische versteviging of in een PVC-buis. Sowieso als je door de muren moet in flex of PVC buis.

Uiteraard weet ik niet of het een vochtige kruipruimte betreft (of kan onderlopen?) - dan zou ik de zaken herbekijken...

Succes!

M.vr.gr.

ShadowHunter

wally999
Rank 2
Rank 2
Posts: 5
Joined: Wed May 12, 2021 12:03 pm

Re: Vermogenschakelaar + flexcab

Post by wally999 »

Bedankt voor uw antwoord
Met flexcab bedoel ik inderdaad preflex. Ik deze vraag gesteld aan de studiedienst van ocb welke keuringen van elektrische installaties doen.
Volgens hen mag het wel onder bepaalde voorwaarden, hier mijn vraag en hun antwoord :

Vraag:
Mag ik elektrische leidingen in de kruipruimte leggen? In voorkomend geval, aan welke eisen moet deze voldoen. Mag bv. flexcab met VOB of XVB indien deze tegen de onderkant van de welfsels vastgemaakt wordt?

Antwoord
"Dit is eventueel toegestaan maar indien er VOB in de flexbuis wordt geplaatst dan dient deze classificatie “CCa” te hebben (hetgeen niet het geval is bij “standaard” flexbuis.)
Indien XVB in deze flex getrokken is er normaal geen probleem gezien XVB (normaal altijd) “Cca” is.
Er is wel altijd rekening te houden met de uitwendige invloedsfactoren (ik denk aan vocht eventueel)."

User avatar
ShadowHunter
Site Admin
Site Admin
Posts: 69
Joined: Wed Jun 14, 2017 12:32 am
Location: België
Contact:

Re: Vermogenschakelaar + flexcab

Post by ShadowHunter »

Hallo wally999,

Bedankt voor je feedback en bevestiging om XVB in preflex toe te passen.

Succes met je project.

M.vr.gr.

ShadowHunter

Post Reply