12 V en 220 V in dezelfde inbouwdoos

Hulp bij het opstellen van het ééndraadschema, situatieschets of andere administratie
Post Reply
wally999
Rank 2
Rank 2
Posts: 5
Joined: Wed May 12, 2021 12:03 pm

12 V en 220 V in dezelfde inbouwdoos

Post by wally999 »

Het plaatsen van 12 V en 220 V in dezelfde inbouwdoos mag volgens de studiedienst van OCB als er een degelijke en isolerende scheiding aanwezig is, hier in anwoord hierover :

Als er een degelijke en isolerende scheiding tussen het compartiment van de LS en ZLS zit kan gesteld worden dat de verschillende spanningen van elkaar gescheiden zijn. Dat verschillende circuits in eenzelfde inbouwdoos vervat zitten wordt niet verboden door het AREI, maar dient natuurlijk evenwel duidelijk op de schema’s en plannen van de installatie te worden weergegeven.

De scheiding wordt door ons voorzien, vraag is hoe het moet worden weergeven op de plannen

User avatar
ShadowHunter
Site Admin
Site Admin
Posts: 69
Joined: Wed Jun 14, 2017 12:32 am
Location: België
Contact:

Re: 12 V en 220 V in dezelfde inbouwdoos

Post by ShadowHunter »

Beste wally999,

Sinds juni vorig jaar is er idd één en het ander gewijzigd met betrekking tot ZLS en opname in de keuring.

Ik ben nog niet door de nieuwe publicaties gegaan maar indien inderdaad "gescheiden" zou het dan belangrijk zijn aan te geven dat LS en ZLS effectief in een zelfde inbouwdoos wordt aangegeven? Een inbouwdoosje of inbouwkast van 2m²... wat is dan uiteindelijke het verschil?

Nogmaals, ik kan helaas geen antwoord geven op je vraag. Bovenstaande gewoon voer omwille van de discussie...

Mocht ik verdere informatie vinden laat ik het weten.

Alvast bedankt voor je vraag en succes.

M.vr.gr.

ShadowHunter

Post Reply